Start Artykuły Polski przemysł samochodowy po II wojnie światowej cz. 1
Polski przemysł samochodowy po II wojnie światowej cz. 1 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Gość   
sobota, 06 grudnia 2014 18:15

W latach pięćdziesiątych na polskich drogach najczęściej pojawiały się furmanki i konie. O ile jeździły samochody to  były one sprowadzane z zachodu Europy na zamówienie tzw. czerwonej burżuazji czyli prominentów ze średniego i wyższego szczebla aparatu partyjnego oraz ludzi pracujących w SB i MO.  Funkcjonariusze sprowadzali na zamówienia pojazdy, które służyły jako rządowe samochody. Schedą po drugiej wojnie światowej były pozostawione po okupancie samochody jeepy produkowane na potrzeby wojny przez Ford Motor Company. Niemcy pozostawili także volkswagena zaprojektowanego dla Hitlera przez inżyniera  Ferdinanda Porsche. Polska fabryka maszyn Ursus, powstała jeszcze w czasie dwudziestolecia międzywojennego, była wykorzystywana przez Niemców do produkcji czołgów. W momencie zakończenia wojny Niemcy wywieźli wszystkie maszyny, co było ogromną stratą dla odradzającego się przemysłu samochodowego w powojennej Polsce. Z Polski zniknęły także plany konstrukcyjne dwóch samochodów zaprojektowanych jeszcze w czasach przedwojennych a mianowicie „lux Sport” i „AW”.

Powojenne potrzeby związane z odbudową miast zdeterminowały inżynierów do projektowania rodzimych samochodów. Nie były to pojazdy przeznaczone do transportu osób. Gruzy powojennych miast trzeba było wywozić, dlatego jednym z pierwszych samochodów wyprodukowanych przez rodzimy przemysł, był duży samochód transportowy Star 66. Nazwa nawiązywała do miejscowości w których były produkowane czyli Starachowic. Innym samochodem ciężarowym  był „Żubr”, który po wielu modernizacjach przekształcił się w samochód o nazwie „Jelcz”.  Pewną próbą wprowadzenia na rynek samochodu do przewożenia osób był samochód osobowy Mikrus, wytworzony w Mielcu, lecz jego produkcja pod względem konstrukcyjnym nie była zbyt udana. Silnik działał na zasadzie pompy wodnej, niestety ten samochód nie rozwijał dużych prędkości. Władze bardziej kładły nacisk na popularyzację komunikacji publicznej. Ciąg dalszy nastąpi…